The Horned Ones / Rohatí je výstava Moniky Kováčové a Adriána Krišky, která propojuje materiální praktiky kovářství a textilní tvorby za účelem zkoumání identity. Skrze procesy tepla, síly, tkaní a vrstvení oba umělci konfrontují napětí mezi individuálním sebepojetím a strukturami, které jej formují. Témata jejich tvorby – queer identita, politika menšinové identity, ekologie a rasová nerovnost – jsou artikulována prostřednictvím mytopoetického jazyka, jenž propojuje minulost s přítomností a zdůrazňuje fragmentárnost dějin předků. V době narůstajícího globálního fašismu a pokračující perzekuce menšin se kovářství a textilní řemeslo stávají nejen nástrojem odporu proti vymazávání, ale i metodou, jak prostřednictvím práce s tradicemi utvářet nové imaginace a mytologie.
Monika Kováčová využívá kovářství, historicky spjaté s romským řemeslem, jako prostředek k ukotvení symboliky do nových vizí a narativů. Adrián Kriška pracuje s nevyužitou kůží, z níž vytváří velkoformátové závěsné kompozice připomínající patchwork, čímž navazuje na tradici kožedělného řemesla svého rodného Liptovského Mikuláše a rodinné vazby k výrobě kůže a nábytku. V jejich společné práci se prolínají nejen média, ale i ideologie – vytvářejí imaginární svět zlověstných mytologických bytostí, plevele a melancholických zátiší. Tento prostor, dlouho označovaný jako „zlý“ či „nežádoucí“, se v jejich podání proměňuje ve svobodnou zónu, kde se odmítnutí systémem stává zdrojem radosti a emancipace. Hledání utopie se odehrává v krajině formované venkovskou a útěkovou senzibilitou, kde se symbolika a organické sochy splétají do nových forem existence, vymykajících se tradičním hierarchiím a hranicím. Samotný název výstavy odkazuje na mytologii a zároveň reflektuje přetrvávající stereotypy a předsudky vůči těm, kteří jsou vnímáni jako „ti druzí“, „oni ostatní“, „ti rohatí“.
Vernisáž: 7. dubna v 18:00
Závěrečný program: 7. června – Komentovaná prohlídka v rámci RefuFestu
Kurátorka: Tamara Moyzes
Vernisáž proběhne 7. dubna v 18:00 v rámci programu a oslav Mezinárodního dne Romů (MDR), které již 11. rokem pořádá Ara Art. Letošní ročník nese téma 2025 – FUTUROMA a proběhne v Praze ve dnech 4.–8. dubna 2024. Tradice MDR sahá až k roku 1971, kdy byla založena Mezinárodní romská unie (International Romani Union), jejíž delegáti ustanovili podobu romské vlajky a znění mezinárodní romské hymny. Kongres zároveň uznal termín Rom jako preferované označení romského etnika a den jeho konání – 8. duben – byl vyhlášen Mezinárodním dnem Romů.
Monika Kováčová (*1992, Tekovské Lužany) je umělkyně, hudební producentka a výzkumnice, jejíž tvorba se zaměřuje na materiální agentnost a politiku identity. Využívá kovářství – historicky romské řemeslo – jako kritický prostor pro utváření nových imaginací, přičemž zkoumá propojené dějiny těchto materiálů, konfrontuje jejich složité dědictví a vytváří nové mytologie prostřednictvím imaginativního jazyka. V roce 2024 získala magisterský titul na Akademii výtvarných umění v Praze v Ateliéru malby, absolvovala stáž na Universidade Católica Portuguesa v Portu a předtím studovala na Škole designu v Bratislavě. Vystavovala a performovala v řadě institucí a galerií, jako jsou AQB Project Space v Budapešti, Karlin Studios – CCA Futura v Praze, Volkstheater Wien, Jedna Dva Tři Gallery v Praze, Galerie Holešovická Šachta či Galerie NTK.
Adrián Kriška (*1997, Liptovský Mikuláš) je vizuální umělec a dramaturg zaměřující se na audiovizuální tvorbu. Ve své práci propojuje pohyblivý obraz, experimentální film a zvukové umění. Pracuje také s materiály, jako je nevyužitá kůže, čímž navazuje na tradici kožedělného řemesla svého rodného města Liptovský Mikuláš a na rodinné vazby k výrobě kůže a nábytku. Studoval Centrum audiovizuálních studií na FAMU v Praze a absolvoval studijní pobyty na Gerrit Rietveld Academie v Amsterdamu a University of Glasgow. Působil jako dramaturg letního kina v pražském klubu Ankali, stážoval v komunitním rádiu Mutant Radio v Tbilisi a spolupracoval s kulturním centrem Diera do Sveta. V létě 2024 se zúčastnil rezidence v ISCP (International Studio & Curatorial Programme) v New Yorku. Své práce vystavoval v Page Five v Praze, Kunsthalle Bratislava, Neverneverland v Amsterdamu či v GAMU Gallery. V roce 2021 se podílel jako VJ na Lunchmeat Festivalu s Ninou Pixel.
Rezidence AVINDO / Budoucnost
Výstava vznikla v rámci rezidence AVINDO / Budoucnost, která byla udělena Monice Kováčové a v jejímž rámci přizvala ke spolupráci Adriána Krišku. Rezidence AVINDO je platformou podporující romské talenty ve výtvarném umění a usilující o překonání stereotypního vnímání romské kultury, často redukované na hudební tradici. Navzdory pokroku v institucionalizaci romského umění, například díky ERIAC, je jeho zastoupení v profesionálním uměleckém světě stále omezené. Rezidence proto podporuje nejen umělce, ale také historiky umění, kurátory a teoretiky, kteří mohou svou odbornou činností přispět k širší reprezentaci a kritické proměně uměleckého systému. Tímto programem vzniká prostor, kde romští tvůrci mohou svobodně rozvíjet své interdisciplinární přístupy a posilovat své postavení v současném uměleckém diskurzu.
Partner rezidence AVINDO: ARA ART, z. s., Bader Philanthropies, Kampus Hybernská
Partneři Artivist Labu: MHMP, MKČR, SFK, Flash Art