ZRUŠENO
-------------------------
Badatelská výuka přináší do výuky soudobých dějin větší motivaci žáků, práci s prameny či možnost nahlížet probírané téma z více perspektiv. Její zařazení do výuky ale také vyžaduje čas a adaptaci na specifický způsob práce. Na semináři se zaměříme na práci se vzdělávacími pomůckami, které jsou pro badatelskou výuku vhodné a zároveň dlouhodobě využívané ve školách. Jejich prostřednictvím se seznámíme jak se základními principy badatelské výuky, tak s tím, jak na ně reagují žáci a jak jim dávat zpětnou vazbu.
Lektoři: Kamil Činátl, Čeněk Pýcha
PROGRAM
9.00 – 10.30 Badatelská výuka v soudobých dějinách: metodické inspirace, koncepty a zkušenosti
Workshopovou formou se seznámíme s metodickými inspiracemi představující badatelskou výuku jako koncept, jehož prostřednictvím bychom měli být schopni dosáhnout lepších výsledků při výuce soudobých dějin. Tyto inspirace budeme konfrontovat s praxí účastníků a zkušenostmi lektorů.
10.30 – 10.45 Pauza na občerstvení
10.45 – 12.15 Prameny, prameny, prameny
Pro badatelskou výuku je potřeba vybírat odpovídající prameny a historická média. Jaká média zprostředkovávající dějiny 20. století jsou vhodná pro výuku dějin 20. století? Jaké zkušenosti mají účastníci a účastnice semináře? A se kterými prameny se spálili lektoři? Blok se zaměří především na sdílení zkušeností, výměnu tipů a vyhlásíme soutěž o nejoblíbenější pramen pro výuku dějin 20. století.
12.15 – 12.45 Pauza na oběd
12.45 – 14.15 Od Fučíka k Toufarovi, od Toufara k Fučíkovi
Výuka soudobých dějin je často spojována s osobními příběhy. A to jak s těmi velkými, prominentními, tak s objevováním příběhů neznámých, příběhů lidí perzekvovaných totalitními režimy nebo i s vyprávěním o každodenním, běžném životě. Lektoři v tomto bloku představí své zkušenosti s výběrem postav a příběhů pro zpracování do didaktických pomůcek, účastníci si odnesou sadu otázek, které je dobré při vyprávění o významných i nevýznamných postavách dějin 20. století uplatňovat.
14.15 – 14.30 Pauza na občerstvení
14.30 – 16.00 Počítače a mobily melou dějiny?
Při zprostředkování dějin 20. století se nevyhneme práci s digitálními nástroji. Kdy je práce v digitálním prostředí efektivní a kdy zbytečně odvádí pozornost žáků? V tomto bloku probereme konkrétní nástroje a situace, které při badatelské práci v digitálním prostředí mohou nastávat. Nevyhneme se ani závěrečnému shrnutí a ohlédnutí se za celým seminářem.
Cena semináře 1800 Kč vč. DPH. Účast na semináři lze hradit ze šablon. Občerstvení na semináři bude zajištěno. Odkaz na platbu bude zaslán účastníkům po přihlášení.
Seminář organizuje Badatelská letní škola FF.