Devadesátá léta minulého století byla pro Českou republiku – jakožto součást někdejšího východního bloku – dekádou turbulentních ekonomických i společenských změn. Rozpad totalitního státu s tuze centralizovaným řízením přirozeně vedl k značnému zpestření dosavadní nabídky služeb a produktů; zdaleka ne všechny však Češi vítali s otevřenou náručí.
Jak si stály filmy z kategorie tzv. „kina extrémů“, jež komunistická věrchuška dříve pečlivě vytěsňovala z veřejného prostoru? Jak si lze takový „extrémní film“ vůbec vymezit a splňuje jeho parametry i průlomové dílo Quentina Tarantina Pulp Fiction – Historky z podsvětí? A jakou roli sehrála v představení kontroversních filmů (mj.) Crash Davida Cronenberga nebo Zkurvená generace Gregga Arakiho tuzemská – dnes již nefungující – distribuční společnost Atlantis Entertainment?
Tyto a jim příbuzné otázky se pokusí zodpovědět krátká přednáška soustředěná na trend kina extrémů, jeho parametry a jeho vnímání v českém prostředí.
Jan Bergl v současné době usiluje o dosažení magisterského stupně vzdělání na Katedře filmových studií v Praze. Během roku spolupracuje s řadou tuzemských filmových festivalů (KVIFF, LFŠ, Finále…), jeho historické i úvahové texty o filmu jsou k nalezení mimo jiné v Revue Filmového přehledu nebo čtvrtletníku Film a doba.