Originální projekt Kampusu Hybernská „Sustain: Hudba a udržitelnost“ má za sebou první, květnovou edici, kde jsme hledali odpověď na otázku: je možné propojit hudební tvorbu a produkční aktivity s environmentálním myšlením? Tomuto tématu se věnovala i debata, které se účastnili profesionálové z oboru: britský tour manažer kapel Chemical Brothers či Massive Attack James Baseley, dále Tadeáš Polák (hudebník z kapely Severní nástupiště), Tomáš Suchánek (organizátor ekologického festivalu Bukolika) a jako moderátorka Marie Čtveráčková (aka Mary C; hudebnice a spoluzakladatelka Synth Library Prague).
V úvodu debaty hudební manažer James Basely poznamenal, že nyní se snažíme napravit to, co jsme v minulost napáchali. Je to podle něj smutná realita. Pro Tomáše Suchánka z ekologického festivalu Bukolika znamená udržitelnost především tři slova: péče, vztahy a snižování emisí. Důležité podle něj je, abychom se vyvarovali dalšího růstu a expanzi, což by mělo za následek i větší enviromentální zátěž. Jako organizátor festivalu Suchánek upozornil, že jedna z cest je snížit tisk plakátů, letáků vstupenek a podobných výstupů, a naopak se zaměřovat na komunity a podporu akcí skrze přímou komunikaci mezi lidmi. Nutno ale dodat, že jeho situace je v porovnání s většími festivaly zcela jiná: Bukolika začínala jako komunitní festival o několika lidech, vznikla z nadšení a přesvědčení, že lze uspořádat akci s ohledem na životní prostředí. Navíc cíl organizátorů nebyl na akci vydělat, nebyla pro ně hlavní zdroj příjmů, ale pouze koníček a zpestření jejich práce.
Na to reagoval Basely poznámkou, že ve společnosti stále přetrvává záměr na kulturních aktivitách vydělat (a zvýšit ekonomický růst) a počet kulturních akcí a aktivit hudebního průmyslu se rapidně zvýšil oproti době například před 15 lety. Tadeáš Polák z kapely Severní nástupiště shodně poznamenal, že i u nás se počet kulturních akcí neustále zvyšuje, což má za následek větší dopad na životní prostředí. Podle něj je ovšem je v Česku běžné, že čeští umělci hrají ve svém volném čase, mají jinou hlavní práci, která je živí, a umění je obecně málo placené. Zahraniční kapely mají většinou vysoké honoráře.
James Basely zavzpomínal na moment, kdy si poprvé v životě uvědomil, že je potřeba nahlížet na organizaci kulturních akci i z pohledu udržitelnosti– bylo to v 90. letech, kdy organizoval festival ve Skandinávii a poprvé se tam setkal s problematikou třídění odpadu a podobně.
Mary C připomněla, že teprve v roce 2015 začaly velké kapely vydávat prohlášení o udržitelnosti a nutnosti se tímto tématem zabývat –například Radiohead nebo Coldplay. Rovněž otevřela diskusi o tom, že největší znečištění způsobují diváci, respektive fanoušci, kteří jsou ochotní cestovat za svým oblíbeným interpretem třeba přes polovinu planety. James Basely upozornil, že je důležité dívat se na tento fenomén v kontextu jednotlivých zemí a kultura pak se zaměřit na systémové selhání – například v USA lidé jezdí na koncerty zásadně autem (což znamená vysoké znečištění životního prostředí), zatímco v Evropě je mnohem lepší infrastruktura – lidé mohou jet na koncert vlakem, tramvají… Tomáš z Bukoliky potvrdil, že v Česku je velmi dobrá infrastruktura lidé se mohou dostat na místo festivalu vlakem nebo tramvají, a jako organizátoři se snaží přesvědčit návštěvníky, aby se chovali udržitelně, daří se to většinou mezi mladými lidmi. Tadeáš z kapely Severní nástupiště sdílel svou zkušenost, že jako kapela často jezdí na koncerty vlakem a vytváří své skladby tak, aby se daly interpretovat i bez využití ozvučení.
Basely na základě svých dlouholetých zkušeností promluvil také o nejčastějším problému, se kterým se potýkají kapely, které chtějí podporovat udržitelnost. Pokud například nechtějí vozit vlastní aparatury a zvyšovat tak enviromentální zátěž, u málokterého pořadatele se setkají s podporou. Sám Basely jako tour a production manager dbá na to, aby se dělalo vše ke snižování zátěže pro životní prostředí: například aby nasvícení podia nebylo tak silné, aby byl jasný zdroj energie, k dispozici veganské menu na tour a další.
Tadeáš si myslí, že je dobré zapojit i publikum do těchto otázek, aby se stali spolutvůrci akce, aby po sobě následně zanechali i minimum odpadu atp. Mary připomněla, že existují aplikace, kde si můžete spočítat množství CO2, co svým fungováním a aktivitami vyprodukujete
Z publika vzešla i poznámka, že neudržitelná je i cena lístků na koncert v USA – například koncert Taylor Swift se šplhají k astronomickým částkám od 2000 až po 20.000 dolarů, zatímco v Evropě je cena řádově nižší, a proto spousta Američanů jede raději do Evropy, protože se to finančně vyplatí mnohem víc, přestože uhlíková stopa je a zátěž pro planetu (letadlo, odpad) je vysoká.
Závěr debaty vyplanul pro Česko relativně pozitivně: podle diskutujících jsme na celkem dobré cestě, je nutné ovšem podporovat takové volené zástupce a zástupkyně, kteří by reflektovali enviromentální otázky a nepopírali klimatickou krizi. Nutno ovšem konstatovat, že sociální nerovnosti a zároveň systém nastavený na výdělek a výkonnost je překážkou změnám, které by vedly ke snižování ekologické zátěže.